onsdag 2. juni 2010

Vær så god: Fargekode på 30talls lyseblå

Under renoveringen av andreetasjen har vi funnet mange spennende farger fra 1850 frem til i dag. Det er skikkelig spennende å stå med malingsskrapen å flikke forsiktig av lag etter lag. Vi har fått oss mang en overraskelse, et helt rom har vært knall orange :D

Huset vi bor i ble bygget av overlegen på Hedmarks første sykehus i 1850, den gangen ble det bygget som et herskapshus på om lag 600m2 + full kjeller og loft. I de harde 30 årene ble huset inndtatt av banken. Som følge av pengemangel og bolignød hos folket ble huset delt opp i 4 boenheter, noe det forsåvidt var godt egnet til. Under oppdelingen av huset ble det renovert og det fikk en typisk 30talls-stil innvendig. Fargen jeg har scannet kommer fra denne perioden.

Vær så god, her er en vaskeekte blåfarge fra 30tallet:

6 kommentarer:

  1. Åh, det var en nydelig blåfarge!Har du egen scanner du da?Hvor får man kjøpt sånt?Det hadde vært artig å hatt!

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke egen scanner, men man får låne det hos de fleste malingsforhandlere =)

    SvarSlett
  3. ;) - så merkelig. At du skulle blogge om dette I DAG. Jeg har ligget og tenkt på fargene på kjøkkenet og i sovekammerset på det gamle huset som sto her - før brannen. I det huset oldemor og oldefar bodde. Jeg tenkte mest på at jeg skulle likt å ha fargekoden til den blålig-mintgrønne fargen de hadde på verdens minste soverrom, men også kjøkkenet. Huset ble renovert på 30-tallet. Det var sikkert ikke så mange fargevalører den gang, og det likner MISTENKELIG på kjøkkenfargen ;).

    SvarSlett
  4. Nydelig blåfarge!! Herlig å finne slike bortgjemte skatter.. Synes jo faktisk at de blå-orange-gul fargesammensetningen også var lekker:)

    Klem fra Idyll

    SvarSlett
  5. Hei hei og tusen takk for kjempekoseleg kommentar. Eg vart så glad for kommentaren din at eg omtrent vart rørt :) Du skjønar at eg har så vanvittig dårleg samvittighet for alle dei fantastisk fine kommentarane eg får som eg ikkje rekk svare på, knapt rekk eg gå inn på lenkene. Då var det så godt å lese at eg i det minste har klart å glede nokon ved å legge igjen spor etter meg ;)

    Bloggen din er nydeleg fin, kjempeinspirerande og seglar opp som ein stor favoritt hjå meg :) Ha ein flott kveld. Stor klem frå Linda

    SvarSlett
  6. Så fin blogg du har! :) Kika gärna in i min, har just nu temahelg baby. Delta gärna i mina tävlingar. =) Kram

    SvarSlett