lørdag 17. oktober 2009

Vandring i Gamla Stan i Stockholm

Vi hadde en herlig dag i Gamla Stan i Stockholm. Ruta vår gikk fra starten av Västerlånggatan til endel av Österlånggatan, tillegg til noen avstikkere her og der. Gamlebyen bugner av små spesialforretninger som ikke er kjedetilknyttet - herlig! Det er en overvekt av butikker med tema som kunst, håndarbeide, design, bøker, antikk og såkalte alternative butikker. Vi var tidlige ute, og fikk gå i de trange gatene som var så og si folketomme – sammenlignet med seinere på dagen.

Butikken Kalikå selger i hovesak barneklær- og leker, med en forretningside som er bygget rundt en lignende tanke som fair trade. Jeg digget stofflekene og tøyet deres, det passet rett inn i min fargeskala:D En liten bamse fikk bli med hjem. I tillegg til å sy klær av egenprodusert stoff selger de det også i metervare – det var vanskelig å la stoffrullene ligge i fred! Alle varene i butikken var merked med navnet til den som hadde laget varen.
Kalikås mjuka djur och dockor tillverkas i S:t Petersburg av föräldrar till barn med funktionshinder. Genom projektet ”Fair Play” kan mamma stanna hemma och ta hand om sitt barn. Därmed undviker man att tvingas lämna barnet till ett barnhem.




Ekovaruhuset ligger nesten i enden av Österlånggatan, her har de økologisk produserte klær og velværeprodukter. Både kjente og ukjente merker – dyre og rimeligere. Kult at noen kan drive en butikk med dette temaet, og i tillegg ha et godt utvalg av varer. Jeg forelsker med i denne epletrøyen fra Benji & Alice.



Västerlånggatan en tidlig lørdag i oktober

5 kommentarer:

  1. De stoffrullene skulle jeg gjerne ha tatt en titt på... :o)
    Forsatt god helg,
    Fredrikke :o)

    SvarSlett
  2. Jeg falt litt for det du skrev om butikken Kalikå jeg, for et bra prosjekt! Man kan gjerne kjøpe noe når man vet at det støtter noen mennesker til å få det bedre:)

    Maya

    SvarSlett
  3. Herlig med shoppingtur og kosetur! Aldri vært i Stockholm,men kunne virkelig tenkt meg dit. Antar du fant en god bunke stoff. Spennende å se hva du lager. Nydelig eplebody. Mitt favorittmotiv utenom kirsebær.

    Superlykketil fremover Rikke! Dette blir spennende og kjempekjekt! :-)

    SvarSlett
  4. Så koselig tur du hadde da!:)
    De pongpong-makerene på siden min, er kjøpt på Stoff og stil.....120 for 2 stykker..:)
    Kjempepraktiske. Lager dusker på noen minutter, så er det veldig gøy for barn å holde på med:)
    PS: kjempesøt hekle-bamse...

    SvarSlett
  5. for en herlig tur!

    tusen tusen takk for utrolig gode og varmende ord i innlegget mitt for lørdag rikke, de satt jeg veldig pris på :)

    SvarSlett